Steg 1 är vår mest populära optimering.
Mjukvaran anpassas unikt till din bil, och resultatet blir en
driftsäker optimering med en piggare motor utan extra slitage. Denna typ
av optimering passar för dig som är ute efter mer kraft, utan att
behöva byta delar på bilen.
3900;- gäller fordon → 2009
4900;- gäller fordon 2010 →2018
5900;- gäller fordon 2019→2023
Vill du ha ut mer power, så kan vi erbjuda steg 2 som består av mjukvara och optimering av ett antal element runt motorn för att öka motorns effektivitet. Det handlar främst om downpipe, sportkatalysator, avgassystem m.m.
Kontakta oss för pris, så hittar vi fram ett paket som passar din bil och dina önskar.
4900;- gäller fordon →2009
5900;- gäller fordon 2010→2018
6900;- gäller fordon 2019→2023
Vi erbjuder växellådsoptimeringar för Audi, Skoda, Seat, Porsche, Mercedes-Benz, VW, Jaguar, Jeep, Dodge, Bmw E, F, G
Har din bil DSG – (Direct Shift Gearbox) som finns i VAG´s fordon, rekommenderar vi att du optimerar din växellåda i samband med motoroptimeringen. Problemen med VW-koncernens DSG-lådor har främst drabbat den sjuväxlade versionen och har varit vanligast i bilar som körs mycket i stadstrafik. DSG-lådor slits av långsam och ryckig kökörning så det bör man undvika. Motor med 1,4 TSI är växellådan DQ200, är konstruerad för ett vridmoment upp till 250 Nm. Just denna drivlina har haft lite problem i bilar som ofta stannar med start/stop eller krypkör i ”Driveläget”.
De vanligaste lådorna till Bmw är ZF automatlådor 6HP, 8Hp, och 8HP70. Även Jaguar, Jeep, Dodge m.fl använder samma växellåda.
Mercedes-Benz använder DCT (Dual Clutch Transmission) 7G /9G
* Släpper vridmomentgränsen för mer kraft på alla växlar
* Snabbare och mjukare växlingar
* Snabbare reaktionstid med pads
* Optimerat reaktion och körbarhet
Pris 3900;-
* Mjukare växling i Drive-läge
* Helt nytt körprogram i både Drive- och Sport-läge
* Momentbegränsningar justeras efter önskemål
* Växlings punkter ändras och justeras
Pris 4900;-
* Momentbegränsningar justeras efter önskemål
* Växlings punkter ändras och justeras-
* Förbättrad värmeskydd för växellådan
* Justering på cylindrarna som håller lamellerna
* Höja varvtalsgräns
* Avkoda ”Kick down”
* Individuellt inställda växlingspunkter
* Individuell launch kontroll
Pris 5900;-
Mercedes-Benz AMG – Audi RS – BMW M – Porsche m.fl.
Är fordonet utrustad med 2 ECU och kräver Bench programmering, fakturerar vi en extra kostnad på 500;- pr. ECU
Arbetstid 2-4 timmar.
En motoroptimering för större fordon görs på ungefär samma sätt som med en personbil. Olika parametrar uppgraderas som i slutändan innebär ett högre vridmoment och en bränslebesparing på 8-15% beroende på vikt, väderförhållanden och körsätt.
Hur kan motorn få mer effekt och samtidigt spara bränsle tänker du?
Jo, för att alla värden och parametrar justeras för att ha ett syfte: Att minska bränsleförbrukningen utan att påverka effekten. Vi har flyttat kraften från toppen till botten, vilket ger ett starkt bottendrag från början. Större ökningar kommer nu inte att bli ett problem och du kommer att uppleva effekten när du behöver den. Vi har ändrat fordonets beteende när det gäller konsumtion och prestanda. Mer kraft, mindre förbrukning.
Vi är så säkra på vår mjukvara till tunga fordon och har så bra feedback från våra kunder att vi nu erbjuder en gratis provperiod på 30 dagar för de flesta modeller! Om kunden är nöjd skickas en faktura efter provperioden. Om resultatet inte är som förväntat återställs fordonet till fabriksinställningen utan kostnad.
Pris ex.
Scania R580
Original: 580 hk och 2950 Nm
Steg1: 650 hk och 3250 Nm
Pris SEK 8000,- ex. moms.
Normal minskning av bränsleförbrukning har visat sig vara 1-4 dl per mil, så pay-off tiden brukar vara kort på dessa maskiner. Det är svårt att säga något exakt för det skiljer så pass mycket mellan olika bilar, chaufförer, sträckor, laster etc. Vi har gjort en noggrann mätning över 4 veckor på en R500 tidigare med Scanias egna instrument. Den gick ner 4 dl men det är inte representativt för alla tyvärr, men det blir en enorm skillnad på ekonomin för ett företag.
Arbetstid 1-4 timmar.
AdBlue off 4495;-
Anti lag 2995;-
Cylinder off 1995;-
Decat 2495;-
DPF off 2995;-
DPF+EGR off 3995;-
DSG farts 3495;-
DTC off 1995;-
E85 Conversion 5995;-
EGR off 1995;-
Hard Cut lim.(diesel) 3495;-
Launch Control 2995;-
MAF off (om möjligt) 995;-
NOx off 1995;-
OPF off 2995;-
Performance Gauge 995;-
Pop & Bang 3495;-
Rev Limiter off 1495;-
Start/Stop off 995;-
Swirl Flaps off 995;-
Torque Monitor off 995;-
Vmax off 1495;-
Warranty Patch 2995;-
Mjukvaran för standardbilar utvecklas via ATM´s power testbänk tills den uppfyller alla krav och förväntningar.
Fabriksvarianter.
Biltillverkare utvecklar bilar med olika mjukvaruvarianter skrivna väl inom belastningsregistret på motorn. Denna breda justering gör att biltillverkaren kan marknadsföra olika versioner, med olika effektnivåer, av en viss modell. Varje bil som lämnar fabriken har en viss säkerhetsmarginal kvar. Denna marginal är väljusterad för rätt marknad. Detta ger ATM möjligheten att ändra denna överkapacit, utan att kompromissa med motorns driftsäkerhet och livslängd.
Låt ATM ta hand om optimeringen, då får du en unik mjukvara som är anpassad till din bil. En motoroptimering ger extra krydda och flexibilitet i din bil. Tack vare den extra kraft och vridmoment som frigörs efter en optimering, blir körningen en helt annan upplevelse. Med vårt utbud av expertise har ATM en lämplig lösning för nästan alla bensin- och dieselfordon.
När vi testar mjukvaran för nya modeller, använder vi en Dynostar testbänk för att förfina mjukvaran till perfektion. Önskar du en effektmätning av din bil, kan detta erbjudas på vissa stationer.
Vi använder oss av DynoRoad som är ett precisionsverktyg för effektmätning
på vägen.
Pris 1995;-